söndag 27 januari 2008

Alperna Del 1

Då var man hemma igen efter en fantastisk skidvecka i Alperna! Vi var i Badgastein som ligger lite drygt en timme från Salzburg där vår slutliga flygdestination var. Vi hade lyckats få tag på ett riktigt fint boende för en gångs skull med stora rum, fantastisk utsikt,bastu och pool. Det låg dock lite avsides så man var nästan tvungen att ha bil för att nå till backen alternativt vänta på skidbussar.

Jag letade tidigt efter längdspår och hittade en "Schnupperkurs" där man kunde komma dit, få instruktör samt låna all utrustning man behövde i en timme. När jag frågade tjejen i receptionen (på knagglig tyska förstås) om Schnupperkurs så fnittrade hon lite, jag förstod i alla fall av samtalet att det var för totala nybörjare(vilket jag verkligen är) samt att det låg en bit bort. Som tur var skulle vi just åt det hållet den dagen, bort mot Sportgastein så vi tänkte ta det på hemvägen. Väl i Sportgastein så hittade vi jättefina spår och bestämde oss för att skippa "Schnupperkursen" och testa själva istället så efter en hel dag i backen var vi 5 st som hyrde utrustning och gav oss ut i spåret.

Skidorna vi fick låna var nog inte så bra, väldigt korta och ovallade men spåren var fina i alla fall så det var nog helt OK förutsättningar ändå. Min teknik måste ha varit den sämsta i världshistorien, svårt med uppförsbackar, nedförsbackar, stakning i flack terräng + den "vanliga" klassiska skidstilen. Tog en runda på 6,5 km och fick en hel del tips av mer erfarna skidåkare så min utvecklingskurva var väldigt brant i alla fall. Brant var det mer som var enligt mig, utförsbackarna t.e.x men jag lyckades hålla balansen och ramlade faktiskt inte en enda gång. Våra 6,5 km tog ca 60 minuter att åka runt vilket verkligen är en usel tid men man måste ju börja någonstans. När vi kommit imål så gick de andra och tog en öl medan jag tog ett spår till. Totalt blev det nästan en mil första dagen, min första skidmil för året!! =)

1 kommentar:

Anonym sa...

Skidorna var som sagt erbarmliga, men det var en fin tur. Slingan inramades åt alla håll av majestätsika fjäll och solen gnistrade i de perfekt preparerade skidspåren.. Tekniken verkar även börja lossna lite för vår gode skånepåg.:) Lycka till i mars!

/Träningskamtrat L.Bellinder