tisdag 29 januari 2008

Alperna del 2

Veckan fortsatte med strålande solsken, nysnö och fantastisk utförsåkning.
Tyvärr lyckades en kompis ramla och skada sig ganska allvarligt och hamnade på sjukhus efter halva veckan så afterskin och feststämningen kom av sig ganska rejält.

Ett pass till i längdspåret lyckades jag hinna med i alla fall fast denna gången fick jag inte med någon annan på turen. Uthyraren frågade vad som hänt med de andra, om de inte orkade åka mer eller. Han pratade inte ett ord engelska så återigen försökte man komma ihåg något från tysklektionerna men men det enda som verkligen sitter är prepositionerna(aus asser bei...) samt hur man frågar om vägen till tågstationen...=)

Åkningen gick MYCKET bättre denna gången, spåren är graderade efter svårighet och längd och givetvis tog jag den svarta på 6,5 km som var den svåraste och längsta av de alla. Tekniken började redan förbättras och denna gången kom jag runt på 45 minuter, dessutom åkte jag om inte mindre än 12! personer på vägen(visst att det var en del pensionärer i spåret men ändå). Det roligaste var att den svarta slingan består av den röda + 2 km extra så de som åkte den röda hann jag först åka om en gång sen åkte jag mina extra 2 km och sen åkte jag om de igen...=) Jag tog den röda slingan på 4,5 km också så nu har jag passerat 2 mil i spåret. Jag vill minnas att banchefen för Vasaloppet rekommenderade att man hade åtminstone 30 -35 mil i benen innan man försökte sig på ett Vasalopp. Med lite tur kan jag komma upp i 30-35 km istället....

3 kommentarer:

Morkeleb sa...

Du får åka på fler semestrar? ;o) Thomas måste ju godkänna det för företagets skull!

Anonym sa...

Då har du ialla fall ökat din längdskidträning med 100% sedan förra året, vilket måste betyda att du kör Vasaloppet dubbelt så fort :)

Anonym sa...

Du är sååå duuktig!!!