torsdag 18 december 2008

Träningsläger dag 4

Sista dagen i Orsa och ganska tight med tid innan vi skulle äta lunch, städa ur stugan och sätta oss på bussen igen.
Idag hade vi ingen tränare utan vi fick ge oss ut och åka som vi ville och det gäller ju att passa på nu när det finns både snö och spår.

Valde att åka den gröna milen, det är en slinga som på kartan är utmärkt som en grön sträcka, har inte att göra med något annat. Mina vänner tvekade löite eftersom det stod tekniska partier och andra hade sagt att den var lite klurig på sina ställen med branta backar, både uppåt och neråt. Jag var mer av den inställningen att det är ju ett ypperligt tillfälle att träna på backåkning speciellt när det finns några spår att åka i, läs om mitt tidigare Vasalopp när jag hällde blåbärssoppa över hela mig i nedförsbacken så förstår ni.

Visst fanns det några backar och det var många som ramlade i de också, även undertecknad men terrängen skulle jag säga var mycket lättare än Vasaloppet ändå.

Lyckades ta oss runt spåret med alla benen hela och min kompis skulle filma oss efteråt för att se om åkstilen hade förbättrats sen vi började.
Jag vet inte vad det är för fel på mig men så fort en kamera kommer fram börjar jag åka passgång istället. När jag väl har börjat så är det nästan helt omöjligt att komma ur det, måste nästan ta bort händerna helt och gå över till att bara åka med skidorna för att hitta tillbaka till rytmen. Däremot så funkar det lika bra för mig med passgång jämfört med traditionell diagonalåkning så egentligen gör det inte så mycket, jag kanske uppfunnit ett nytt åksätt...=)

Ska bli spännande att se filmen, jag fick en chans till att åka och klarade utan att komma in i passgången igen!

Sammanfattningsvis, en fantastiskt bra resa, skidåkning är roligt igen nu när man lärt sig någotsånär hur det ska gå till, nu behövs det bara träning , träning och åter träning. Totalt blev det ca 8 mil under helgen, en bra start på skidsäsongen!

Inga kommentarer: