fredag 5 december 2008

Stakträning

Ännu ett pass med Björnstorp fast idag var det nära att det inte blev någon träning. Det var för mycket snö, vilken paradox när man tänker efter vad man tränar inför...=)

Jag flyttades upp till nyubörjargruppen för de som har åkt lite grann eller som en kompis säger, Bambi + gruppen. Visst var det skillnad, det var mycket hårdare träning, mer fokuserat på tekniken och mindre snack mellan åkningarna.
Som uppvärmning åkte vi en ganska lång bit och vände, sen var man helt slut, men varm i alla fall, därefter började stakträningen.

Först var det stakning med frånskjut, oj så fel jag har gjort tidigare kan jag säga, först ska man sparka ifrån, därefter glida och sen sätta i stavarna så att foten som går fram möter armarna när man tar staktaget, vet inte hur jag gjort tidigare men inte så i alla fall. Måste försöka att inte lyfta armarna så högt heller eftersom det är onödig energi som försvinner där.

Vi körde också en hel del stakträning upp på tå, vilket också var väldigt svårt och sen diagonalade vi upp för en hyfsat brant backe.

Rätt så skönt att variera träningen faktiskt men man inser ju att det är inte skidåkning jag sysslat med tidigare, himla tur jag kom i kontakt med en skidklubb för att få ordning på min teknik. Nästa vecka är det dags för snöträning!

Inga kommentarer: