måndag 24 mars 2008

Utrustning

Innan man kan ge sig ut och cykla behöver man ju en del annan utrustning med, vissa saker är obligatoriska(nästan) medan andra känns som man kan vänta med ett tag. Det finns ju de som köper allting(ofta dyra märken) innan de ens har provat på sporten och sen tröttnar de direkt. Detta har jag sett åtskilliga gånger i skidbacken, speciellt i Åre där många kommer med ny Burton bräda, bästa bootsen och cool outfit och sen första dagen så bara de ramlar, tycker det är skittrist och håller sig på afterskin efteråt.

Sån är inte jag så jag gick bort till BikePro sa till de att jag behöver skor, hjälm och cykelbyxor, jag vill ha det med mig när jag går härifrån men försök inte sälja på mig något annat. När försäljarenfrågade vad jag hade för pedaler så visade jag upp ett par klossar som jag fick med cykeln och då visste han att det var SPD pedaler och det slutade med ett par Shimano skor(de gör visst inte bara cykelkomponenter, även skor) Klossarna jag hade skulle sitta på skorna, inte på pedalerna, känns ju helt logiskt när man tittar efter hur den är konstruerad. Spinningskor fungerar visst likadant, har aldrig testat på den sporten men nu har man ju utrustning till det med så det är kanske ett bra komplement fram till det blir varmare.

Cykelbyxor var rätt viktigt med, eftersom sadeln är stenhård behöver man någon stoppning i byxorna så jag fick prova ett par stycken. Det är visst bra om de har axelband med så de inte glider ner eftersom området runt njurarna är rätt utsatt och blir man kall där blir man lätt sjuk. Jag provade ett par stycken och gick runt inne i affären, såg ju nästan ut som ett brottarlinne, när försäljaren frågade hur det kändes kunde jag inte komma på något annat än att säga att jag kände mig löjlig där jag struttade runt i affären...hans fråga syftade kanske på passformen...=)

Sista steget var att köpa en hjälm och där kändes det verkligen som det kvittade, hur coola de än ser ut i färgerna så ser det rätt töntigt ut på mig. Nu har jag aldrig använt cykelhjälm tidigare så jag vet inte hur de skulle sitta eller vilka funktioner de ska ha. Tydligtvis är det viktigt att man har stora hål bak så luften kan strömma genom hjälmen fritt och kyla ner ordentligt eftersom man blir väldigt svettig. Jag köpte en av de billigaste hjälmarna de hade, ur säkerhetssynpunkt uppfyller den ändå alla kriterier, sen vad den har för specialfunktioner det får vara osagt för mig.

Nu är allt inköpt dags att ge sig ut på stålhästen =)

Inga kommentarer: