onsdag 12 mars 2008

It's a jungle out there

Efter 5 veckors uppehåll med TAekwondon var det då dags att lägga skidorna på hyllan och ta fram skydden igen. Vi körde ett rätt lugnt pass så det var perfekt att komma igång med, jäkligt kul som jag saknat det. Helt otroligt vad man hinner stelna till på en månad, har ingen träningsvärk idag i alla fall!

Har hunit med att lära mig en hel del om cyklar nu med efter att ha besökt ett par cykelaffärer med och snappat upp ett och annat. Eftersom jag vet att det finns andra nybörjare som ska cykla runt vättern så kommer här lite very basic racing for dummies.

Märket på cykeln motsvarar bara ramen, oftast är den i aluminium men äldre cyklar kan vara i stål och betalar man bra kan du få carbonram med. Gafflarna(fram och bak) kan också vara i carbon och det blir ännu dyrare då. Viktigast är att ha carbon i framgaffeln eftersom det är där den största tyngden ligger. Förutom att cykeln blir lättare så reducerar den stötar med vilket säkert är jättebra, frågan är om man vill betala extra för det.

De övriga delarna på cykeln, växlar m.m är antingen Shimano eller Campagnolo med en rad olika nivåer.

Shimano går i min prisklass från sämst till bäst Sora, Tiagra, 105 och uppåt. Om man tittar i cykelbutikerna och katalogerna så fuskar de ofta genom att ha hela cykeln med Tiagra och bakväxeln 105 men ändå skriva Shimano 105 växlar så det gäller att läsa det finstilta.

Jag satsar fortfarande på att hitta en begagnad eller komma så billigt undan som möjligt, helst vill jag inte gå över 5000 kr men det är svårt det där....

1 kommentar:

Anonym sa...

Härlig inställning du har!! Du går verkligen inför de!! Imponerande, verkligen!! Kan tänka att de sporrar lite att ha varit ifrån träningen. Man behöver paus ibland!! Bra där!!

Supporter C