tisdag 25 mars 2008

Premiärturen

Så var det då dags för premiärturen på min nyinköpta landsvägsracer. Efter att ha satt ihop utrustningen, tittat mig i spegeln och fått mig ett gott skratt skulle man försöka komma upp på cykeln. Man klickar ju i skorna i pedalerna och det går ju inte att stå stilla med båda fötterna i, alltså måste man klicka i ena foten, sätta sig på sadeln, börja cykla och fibbla med att få i den andra foten under tiden. Att man satt väldigt högt upp lärde jag mig snabbt med, blev chockad så långt det var till marken faktiskt.

Eftersom jag bor inne i stan kom jag ju rätt snabbt till en vägkorsning med rödjus, det går ju inte att stanna som vanligt då utan man måste försöka få loss minst en fot, gärna båda annars är det lätt att man tippar över. När man sen ska börja cykla igen är det samma sak igen, gjorde det nog en 7-8 gånger innan det började sitta.

Första gången jag tittade på hastighetsmätaren rörde jag knappt på fötterna och körde på låg växel men var ändå uppe i 20 km/h. Senare under dagen lyckades jag faktiskt passera 40 km/h och landskapet bara susade förbi!

Växlingen var nästa problem, man har ju en spak som sitter där bromsen sitter, trycker man på spaken växlar man upp och trycker man på både bromsen och spaken växlar man neråt. Dessutom måste man ju trampa under tiden man växlar annars händer det ingenting, alltså kan man inte ligga i högsta växeln och bromsa ner vid ett stopp utan att växla ner, då blir det tungt när man sätter igång(och dessutom ska få i foten igen)

Som sagt, mycket att lära men det går rätt snabbt att komma in i det tror jag. Vi tog en runda på nästan 2 timmar och det var riktigt trevligt, körde genom Lomma, bort mot Lund, sen Staffanstorp och tillbaka till Malmö. Tyvärr blåste det väldigt just den dagen och på hemvägen började det t.o.m att snöa. Jag använde cykelbyxor och sen samma utstyrsel som jag hade när jag åkte skidor vilket kändes rätt lagom, bara fötterna jag frös om.

Sammanfattningsvis är jag faktiskt väldigt nöjd med min lilla testrunda, det var rätt kul, och gick rätt bra, nu ska jag bara ge mig ut 1-2 gånger i veckan för att skaffa rutin och bygga upp milen...

Inga kommentarer: