fredag 21 mars 2008

Då är man ägare till landsvägsracer.

Äntligen! Som rubriken antyder har jag nu köpt en cykel till sist! Det var min annons på blocket som gjorde att jag hittade en bra cykel. Man trodde ju att folk som ville sälja saker satte ut annonser men tydligen gör inte alla det.
Till sist blev det en begagnad Merida 903, 2007 års modell med Shimano Tiagra komponenter, alltså ett snäpp bättre än Shimano Sora som är det sämsta tänkbara för mig. Säljaren påstod att den hade gått ca 30 mil och han hade köpt en nyare , bättre cykel inför årets vätternrunda så denna stod bara i garaget och tog upp plats.
Svårt att veta vad man ska titta på när man köper cykel, hade med mig en kompis som har cyklat ett par år men inte är så insatt i tekniken så vi tog båda en liten runda på den för att se att den höll ihop.
Nu står den i min lägenhet i alla fall lutad mot väggen(racers har inte stöd) och det känns fantastiskt bra.





Innan det blir en första provtur måste en hel del saker till införskaffas, cykelskor, cykelhjälm och cykelbyxor står högst på listan. Sen kommer man att behöva lite annat smått och gott, cykelpump, lampor, verktyg och reparationskit, cykelväska...ja listan kan göras lång.

Jag fick med en cykeldator som sitter på redan samt ett par helt nya klossar till pedalerna så just nu känns det som jag har gjort ett kap men det vet man ju aldrig när man köper begagnat.

Här är en bild med lite data på cykeln: http://www.grahns.se/main.asp?main=visa&vad=pid2&pid2=5540

3 kommentarer:

Anonym sa...

HÄRLIGT!!!!!!

Supporter C

Motionären sa...

Då är vi på G, köpte också i helgen. Vågat att köpa en riktig racer, ska bli intressant om du "pallar" det, med tanke på att vi verkar ha samma cykelbakgrund (dvs i princip ingen) och jag inte vågade, när vi dessutom har samma tid till förfogande inför loppet. Vad fick du lägga?

Skånepågen sa...

Klart det ska vara en racer, ställning får man träna på under tiden. Har man bockstyre kan man variera händerna mer också.
Jag fick ge 5000 för den. Årets modell kostar 9500. Känns ändå som jag fick ett bra pris, cykeln ser nästan helt ny ut och så fick jag pedaler och klossar samt en cykeldator på köpet. =)