fredag 7 mars 2008

Ny dag, nya utmaningar

Då har man börjat återhämta sig efter årets skidlopp, jag var som sagt nära att sälja skidorna efter målgången(jag kom till Mora, fast med buss) men skam den som ger sig. Jag har nu ett par olika planer inför nästa år. Den första är 3e gången gillt, det kan inte bli värre attityden fast det sa jag ju sist med och det blev värre så det är inget säkert kort. Om jag ska åka Vasaloppet igen så ska jag seeda upp mig ett startled i alla fall, och jag måste nog ta och skaffa rullskidor eftersom det är stakning 9 mil som gäller om det inte finns några spår.

Alternativet är att åka Öppet Spår som ska vara en trevlig tillställning, det är fri start mellan 7 och 8 på morgonen och man undviker då det stora kaoset i första backen där jag stod och köade i 2 timmar. Pratade med flera personer som åkt det och där brukar dessutom finnas spår. Den eländiga skejtvasan som går efteråt förstör ju spåren och om det inte fryser till så hjälper det inte att spåra om, de håller ändå inte, det är det som har hänt de 2 senaste åren.

Men fram till skidtävlingarna så finns det lite andra trevliga tävlingar att sikta mot. Man har ju hela tiden snegalat med ett halvt öga mot den svenska klassikern som består av Vasaloppet, Vätternrundan, Vansbrosimningen och Lidingöloppet. Eftersom jag är lite förutseende så köpte jag en biljett till Vätternrundan för ett par veckor sedan eftersom de troligtvis skulle komma att ta slut efter Vasaloppet är över vilket de mycket riktigt gjorde.

Alltså är det 300 km på cykel runt Vättern som gäller, datumet är Fredagen den 13 Juni och jag har fått en starttid mitt i natten. Nu är det ju så att jag aldrig sysslat med denna sporten heller så det är ännu en stor utmaning. Ska ut och titta på cyklar i helgen, både nya och begagnade. En ny cykel som är helt ok men ändå inte budgetvarianten går från 7000 kr och uppåt, detta är ännu dyrare än skidåkningen verkar det som. Sen behöver man speciella skor, cykelhjälm, cykelhandskar m.m. Tur man mår bra av att träna i alla fall, sen är det ju utrustning som hålle rganska länge.

Om jag nu tänker genomföra klassikern är det 3 km siminng som jag är mest orolig för, har aldrig simmat så långt och har egentligen aldrig varit särskilt duktig på att simma. Ska försöka ta mig till ett badhus och testa för att se om det är möjligt att träna upp sig till 3000 m. Man har våtdräkt på sig när man genomför det vilket bidrar till en del av flytkraften men frågan är om det räcker.
Som sagt mycket nya spännande utmaningar väntar runt hörnet....

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hehehehe..skam den som ger sig!! :) Härligt att läsa att du har lagt Vasaloppet bakom dig nu och blickar framåt!!!! Cykling??!! skit va du kommer att få ont i ändan ;) men träning ger färdighet!! Heja heja!!

Din supporter C

Motionären sa...

Jag kan lova att simningen behöver du inte vara orolig för. Det är ändå max 1,5-2 h du behöver hålla på, jämfört med minst 12 h om du är lika otränad för Vättern. Det tuffa är sista kilometern om det har regnat mycket. Då är det både hög hastighet i flödet motströms och kallt.

Morkeleb sa...

Galning! 30-års kris?