tisdag 26 februari 2008

Vasaloppet 2007 - What NOT to do

Nu när det börjar dra ihop sig kan det vara bra att titta i backspegeln och se vad som gick fel förra året för jag åkte faktiskt Vasaloppet då...eller jag startade i alla fall. Ni som känner mig har ju redan hört alla ursäkterna flera gånger men här kommer de igen =)

Jag bodde i Mora, trodde inte det skulle spela så stor roll för det är många som gör det men att ta bussen halv5 gjorde att vi fick gå upp 03:15 för att försöka få i sig lite mat. Gjorde mackor med som jag hade tänkt äta innan starten gick kl 8.

Hämtade nummerlappen samma dag i Sälen trodde jag var ett smart drag med, dit ska man ju ändå, att sen bussen kom in efter 7 och det var 2 km enkel väg till tältet där man hämtade de och 15000 personer ivägen som man försökte springa mellan. Man ska dessutom fylla i en massa lappar, fästa nummerlappar och chips på rätt ställe(det var de som inte läste igenom infon, missade att sätta chipet på rätt ställe och fick en ogiltig start, eller ingen starttid alls faktiskt).

Inte kunna valla, jag lämnade in skidorna för vallning dagen innan vid den officiella vallningshjälpen som kostade 500 kr. Tyvärr vallade de fel, eller de vallade efter det vädret och föret de trodde det skulle bli men det blev inte så. Resultatet var att jag hade varken fäste eller glid. Detta drabbade ju ganska många men de mer rutinerade hade valla med sig och kunde valla om direkt när de insåg det.

Komma i tid, efter att jag tagit bussen och hämtat nummerlappen var det så bråtom så att jag kom in i startfållan 5 minuter innan starten gick. Då hade jag dessutom glömt skidorna under all stressen och fick springa tillbaka till mina grejer och hämta de. Jag var den allra sista startande faktiskt, det är ju en bedrift i sig nästan =) Det var extremt dåliga spår med det året och eftersom jag startade sist var de helt borta när jag väl kom till de...=( Maten hann jag inte få i mig heller.

Fylla på vatten innan, det ser inte så långt ut till första kontrollen men det kan vara bra att ha något att dricka innan, speciellt om man stressar fram o tillbaka innan starten och det inte finns någonstans att fylla på vatten.

Att jag sen inte hade tränat något eller bara provat skidorna i affären innan hjälpte ju säkert till med men det var mycket otur som spelade in tycker jag =)

Summerar man allt detta så blir det ju en hel del. Efter att ha åkt 2 km och precis passerat startlinjen var jag fortfarande vid gott mod. I den stora backen som följde förvann det dock snabbt när det sket det sig totalt. Alla hade bakhalt och vi blev stående mitt i backen lääänge. Jag kommer ihåg att jag tittade på klockan 9.35, strax efter det kom 88km skylten, alltså hade jag åkt mindre än 2 km på 90 minuter, hade man kunnat krypa snabbare....

När jag väl kom till andra kontrollen hade snöret gått och tiden var ute så jag fick se mig misslyckad tillsammans med 1000tals andra vasaloppsaspiranter. Dock var jag rätt nöjd att jag slapp ta beslutet själv om jag ville fortsätta eller inte för det var ingen kul dag.

Nej detta året ska jag komma tidigt till starten, hämta nummerlappen kvällen innan, fylla på vattenflasken, ta med egen valla och jag har ju faktiskt tränat en del och lärt mig åka skidor denna gången, får hoppas att det räcker =)

3 kommentarer:

Morkeleb sa...

Hur ska du kunna borförklara detta året om du nu misslyckas! ;o)

Skånepågen sa...

Haha, jag har sparat ett par ursäkter faktiskt, oroa dig inte.
Och det är inget pinsamt att misslyckas, man har verkligen fått respekt för loppet och sträckan nu, alla som inte har klarat det har ändå ingenting att säga till om, och då menar jag inte Öppet spår....=)

/Master of excuses

Anonym sa...

Ja mer laddad kan du nog inte bli nu va ;)..önskar dig iallafall lycka till, och som någon kommenterade så kanske man t o m ser dig i din fina blå mössa :)
Och de där med att misslyckas..du har kämpat på rejält ända hit i blåst och regn och på alla andra sätt så tycker inte det finns att tala om oavsett hur det går..du har redan vunnit mycket!! Kram på dig