fredag 22 februari 2008

Springa i regnet är härligt

Springa i regnet är härligt, förstår inte folk som tycker det är bättre att vänta till det slutat regna. När det är så kort tid man är ute och springer så gör det inget om man blir lite blöt, svettig blir man ju i vilket fall som helst. Sprang en ny runda inne i stan och runt lite i Pildammsparken, testade även på 1km spåret i parken där man kan köra intervaller. Nu sprang jag i ungefär samma tempo hela tiden, lite ökar man ju omedvetet när det är tidtagning men jag hade mycket kvar att ge. 5 minuter och 10 sekunder tog det att springa ett varv i alla fall.

Än en gång känns det som att jag har satt lite för tuffa mål, 10 km på 50 minuter är inte så enkelt som det låter.Tänkte ta en runda till i helgen sen så får det vara nog med träning, ska vila upp mig inför VL. Den totala sträckan blev ungefär 9 km men eftersom det var en massa rödljus och trafik att ta hänsyn till så tog det ändå nästan en timme.

Har börjat få problem med foten med när jag springer längre rundor, allt över 30 minuter. Vet inte om det bara är på asfalt eller även på grus och gräs. Ska undersöka det, skorna är kanske för dåliga blir nog en tur till Löplabbet snart, vet ju hur lång tid det kan ta att läka om man skulle skada sig.

Funderar på att köpa en ny pulsmätare med inbyggd GPS så man ser hur långt och hur snabbt man springer vid olika tidpunkter. Tidigare har det känts orimligt att köpa då den kostar över 3000 men i USA säljs de för under 150 dollar.Det är en Garmin Forerunner 305 jag tittat på och kan man få den för 1000 kr så är det klart värt det. Min "gamla" Polar RS100 känns inte lika lockande längre. Jag tror Polar har en ny pulsmätare med GPS också, får kolla upp och läsa recensioner om de sen. Vet att de första som kom ut på marknaden hade problem när det blev höga byggnader i närheten eller i skogen och jag springer ju ingen annanstans så det känns väl inte sådär jättelockande...

1 kommentar:

Morkeleb sa...

Jag tror det finns lite trådar om garmin under jogg.se. Där pratar flera stabor även om hur de fungerar att springa med i stockholm.