lördag 9 februari 2008

Träningsläger Dag 2

Då var andra dagen över, planen att åka 50 km i sträck gick i stöpet ganska snabbt. Vi var som bekant och åkte på långberget som är en väldigt stor anläggning specialicerad på längdåkning. Det första man fick höra när man köpte dagskort var att eftersom det är plusgrader skulle man använda klister idag, inte nog med fästvalla och glidvalla nu ska man ha klister med. Vi köpte klister och begav oss till vallaboden som var fylld med seriösa skidåkare som hade med sig strykjärn och annan utrustning. Jag lyckades engagera en massa personer i min vallning när jag gick från skidorna till en pappersrulle och tillbaka, det var riktigt trögflytande klister och jag byggde upp ett helt spindelnät mellan mina händer, pappersrullen, någons handskar och runt lite i boden. Mycket skratt blev det men det bjuder jag på, tur ingen hade kamera med sig i alla fall. =)

Åkte en sträcka på 25 km och det gick riktigt trögt, inget bra fäste utan bakhalt, inget glid alls och djup snö på sidorna så det gick inte att staka heller. Efter 17,5 km var all energi slut i kroppen och vid 20 ville jag bara sälja skidorna och sluta med långdåkning för all framtid. Det gick så långt att jag började se syner, såg målet flera gånger, älgar i spåret och kiosker med mat och dryck. När alla energi och motivation var borta bara jag la mig ner i spåret en stund, orkade inte bry mig längre. Till sist lyckades jag komma runt i alla fall på 3,5 timme vilket är ganska uselt på 25 km, drygt 7 km/h.

Skillnaden mot dagen och Vasaloppet är att man kontinuerligt får fylla på med vätska och energi så helt knäckt är jag inte än men det var väl inte riktigt vad man hoppats på idag. Får se vad morgondagen har att bjuda på.

1 kommentar:

Anonym sa...

Väldigt bra jobbat tycker jag!!!! Det är inte kul med plusgrader....

kramar