torsdag 19 juni 2008

Simning

Då har jag bestämt mig, efter att vätternrundan är avklarad ha rjag ju klarat av 25% av en svensk klassiker och kommer fortsätta med de andra grenarna.

Nästa tävling på scemat är Vansbrosimningen och det är den jag är mest orolig för med, har aldrig varit speciellt duktig på att simma och har aldrig simmat längre än 75o meter somjag gjorde för 2 månader sen på badhuset. Problemet är att det går inte att stanna och vila helle rom man skull råka bli trött utan man måste verkligen simma hela sträckan. Jag är iofs orolig över skidåkningen med med alla snören som man måste passera i tid men de tkommer att bli Engelbrektsloppet eller öppet spår om jag klarat av resten av grenarna, Vasaloppet är alldeles för riskfyllt med ett lotteri i första uppförsbacken.

Sagt och gjort, då var det bara att bege sig till affären och köpa en våtdräkt och simglasögon. Clas Ohlson visade sig ha allting till en billig peng, totalt 400 kr, det var längesen sportutrustning var så billig för mig...=)
Jag fick med mig en kompis med och vi begav oss till Sibbarp i Malmö för att prova våra nyinköpta våtdräkter. Fick ett tips att simma där eftersom där är 8 bryggor med 50 meter mellan varje så man kan lätt se hur långt man kommit.

Kändes riktigt bra, simmade 1000 meter totalt vilket är nytt rekord igen...sätter nya rekord varje dag numera känns det som =)
JAg måste bara lära mig att inte spänna nacken så mycket, försökte gå ner med huvudet i vattnet emellanåt för att slappna av i nackmusklerna och då gick det genast bättre. Bäst gick det när jag la ner hela huvudet i vattnet som när man snorklar och bara simma där men man måste upp och andas emellanåt ändå...=)

Det var rikitgt skönt för självförtroendet i alla fall, mycket träning återstår, är 3 1/2 vecka till loppet så det kan nog gå vägen. Det enda jag är orolig för nu är att det är motströms sista km i älven....

Inga kommentarer: