onsdag 28 maj 2008

Blodomloppet

Nu fick det vara nog med vilandet, har sprungit en gång sedan göteborgsvarvet bara, inte cyklat , inte tränat någonting, börjat slöat till ordentligt. Då är det bra att ha lite events inplanerade, blodomloppet 10 km var det denna gången.

Jag har sprungit blodomloppet 1 gång tidigare, kommer ihåg jag tyckte det var jättejobbigt men nu har jag ju kommit i bättre form sedan dess.
Det hela började bra, stod rätt långt bak i starten så det fanns folk att springa om hela tiden, höll ett skapligt tempo kändes det som, tyvärr fanns det inga kilometerskyltar i början som jag såg att se så jag vet inte vilken hastighet jag höll.

Efter 3-4 km så började de vanliga problemen igen, började med smärta i mellangärdet som sedan flyttade sig ut till sidan, vanlig håll fast mycket värre kändes det som. Tvingade mig fram till första vätskekontrollen vid 5 km och gick i ca 2 minuter där, så det släppte lite men fortfarande väldigt ont.
Har ju fått lite rutin på det här nu och det är bara när jag andas in det gör ont så jag försökte andas så lite som möjligt. Smärtan flyttade sig sedan bak i ryggen och jag började få svårt att andas igen, fick gå ett par minuter till vid nästa vätskekontroll efter 8 km, efter det var det bara att härda ut.

Vid 9 km skylten hade jag så ont så jag ville bara sluta men istället så spurtade jag den sista biten. Det visade sig att den sista km var mycket längre än 1000 m, för jag sprang mycket snabbare än tidigare och ändå tog den 7 minuter...kan visst inte räkna med att skyltarna stämmer till 100%.

Min sluttid blev 57:30 vilket är ett nytt personligt rekord men om jag hade sluppit gå 4-5 minuter så hade jag klarat av att komma under den åtråvärda 55 minutersgränsen.

Efter loppet hade vi picknick och 30 minuter senare var all smärta borta, men nu ska jag gå till en naprapat för att se om jag har något ryggproblem, en kota som ligger fel eller något kanske för det är verkligen inget roligt att springa under de här omständigheterna.Nu är det vila som gäller och sedan ringsjön runt 120 km på Lördag!

Inga kommentarer: